Reklama
 
Blog | Michael Čejka

Masivní letáková kampaň pro Liberec

V Liberci neznámý dobrodinec na Velikonoce rozeslal do všech domácností ve městě časopis jménem Liberecký měsíčník. Autor této bohulibé (PR) akce si jistě zaslouží vzdát hold. Kdo jím ale je?

Chtěl bych se s vámi podělit o zážitek z velikonočního obědu u rodičů. Přišel jim totiž do schránky, stejně jako údajně 49 000 dalším obyvatelům Liberce, plátek jménem LIBERECKÝ MĚSÍČNÍK.cz. Zajímalo mě to, protože už jsem poslední dobou vídal po městě plakáty, které oznamovaly jeho příchod s Marcelou Augustovou na obálce. Hlavně mě tedy zaujal počet výtisků v nákladu 49 000 pro stotisícový Liberec, což je minimálně stejně nebo ještě více, než je domácností (a tedy i schránek) v celém městě.

Zkrátka opravdu masivní letáková kampaň!

Stručně k obsahu

– cca 15 stránek, z toho na první pohled relativně málo reklamy – méně, než bych čekal u časopisu, co přijde zdarma všem v Liberci poštou („hmm, kdo tohle všechno asi platí?“)
– 90% článků podepsáno jako (em), což musí být podle uvedených kontaktů šéfredaktorka Eva Moravcová
– obsah článků: různé lokální události, novinky, balast – téměř žádná politika
– 2 str. rozhovor s paní Augustovou, která je prý velká liberecká patriotka a zrovna se z města odstěhovala pryč na vesnici …
– hl. téma „Řetězce občerstvení opouštějí centrum. Malé jídelny zůstávají“ – obsah už vcelku podle očekávání naprosto nekritický k vedení města, které má svou dlouhodobou politikou krátkodobých zisků vylidňování a úpadek centra přímo na svědomí; hlavní poselství „Nebojte se, pořád se budete mít v centru kde levně a dobře najíst“ s přiloženým seznamem „mastných okének“ v centru, včetně kontaktů a výběru z menu
– zbytek různá výplň jako „kde si nechat opravit kabelku“ a „nejstarší obyvatelka LBC má 103 let“
– jediná zmínka o radnici – „Město na burze ušetřilo miliony“ (textík o nákupu levnějšího plynu) … a také zmínka o výsledku ankety o popularitě regionálních zástupců, kterou vyhrál liberecký hejtmam Martin Půta a hned za ním skončil pražský primátor (Svoboda, ODS)

Dobrá, říkám si, takže nečekaně klasická radniční PR akce (nebo propaganda, chcete-li), tak už ale vážně – kdo tohle opravdu platí? Akce takového rozsahu musí stát spoustu peněz a představa, že by autory uživila inzerce, vypadá krajně nepravděpodobně. Nakonec jsem po třetím prolistování na předposlední stránce našel info, že časopis vydává Strategic Consulting, s.r.o.

Rychlý Google a sekce O NÁS: „Jsme poradenská společnost se špičkovou znalostí toho, čím se zabýváme, tedy public relations, lobbyingem, business komunikací a vydavatelskou činností.“

Reklama

No… ne náhodou mají vydavatelskou činnost zmíněnou jako poslední, říkám si… Jinak podle očekávání.

Sečteno podtrženo

Někdo, kdo má blízko k současnému i minulému vedení města, zaplatil profi PR / lobbystickou agenturu, aby vydala tuhle ODS-ČSSD agitku v nákladu 49 000 výtisků a rozeslala do každé schránky ve městě. Paní šéfredaktorka (šéfující redakci, která se skládá pouze z paní šéfredaktorky) napíše skoro celý obsah, který ukazuje, jak nám to tu v Liberci krásně žije. O problémech, kvůli kterým se město už tradičně objevuje ve všech serióznějších médiích, se takticky pomlčí a zmíní se, že město nám ušetřilo miliony tím, že vydražilo levnější plyn na komoditní burze (a shodou okolností se současně objeví info, že RWE zlevňuje plyn).

Takže – kdo z Liberce asi onu PR agenturu zaplatil? Jde to nějak zjistit? Pochybuji. Podobné „radniční plátky“ nejsou nic neobvyklého, pokud to však není prováděno anonymně a skrytě prostřednictvím najaté mediální agentury. A protože jde o Liberec, město s dlouholetou tradicí politické korupce a kamarádšoftství, musím se ptát: není dokonce možné, aby v tom byly peníze přímo z městských fondů?

Odpovědi se bohužel asi nikdy nedočkám, otázky mi ale budou ležet ještě hodně dlouho v hlavě.